Home » Blog » Leefstijl » Bereid je voor op een vaccinatie

Bereid je voor op een vaccinatie

door | 17 mrt, 2021 | Leefstijl

Mijn moestuin ligt aan de rand van Alkmaar. Sinds een jaar of vier verbouwen wij onze eigen groenten en ik vind het een sport om elke dag iets te oogsten. Vandaag, het is nu begin maart, is het niet zoveel. Een handvol spruiten, een vergeten bietje en een dikke wortelpeterselie die opnieuw ging uitlopen en daardoor zichtbaar werd. We hebben een bak vol babytuinbonen geplant en ik zie al een dampend maaltje zachte kleine boontjes – dubbelgedopt natuurlijk – voor me. Een mooie, gezonde belofte die in schril contrast staat met de ranzige geur van oude frituurolie die over de tuin waait. Drie fastfoodketens staan namelijk nabij het volkstuinencomplex. Vanuit mijn tuin kijk ik op de tijdelijke vaccinatielocatie van de GGD. Zouden degenen die uit de priktent komen, als valse troost in de rij gaan staan voor het fastfoodloket? Het is er altijd druk…

Meer over vaccinatie!

Niet iedereen die gevaccineerd wordt, maakt een gelijke hoeveelheid (voldoende?) antistoffen aan als reactie op de vaccinatie. Dit kan komen doordat het immuunsysteem is verzwakt, medicijnen kunnen het immuunsysteem onderdrukken, er kan een gebrek aan essentiële voedingsstoffen zijn of het immuunsysteem is ontregeld doordat het te hard (heeft ge)werkt. Dit fenomeen staat bekend als vaccinatiefalen (Wiedemann U, 2016). Dan neemt het aantal antilichamen na vaccinatie weer snel af en zijn mensen toch niet beschermd.

Maar gelukkig kun je wel invloed uit oefenen door je immuunsysteem te versterken met gezonde (onbespoten plantaardige) voeding, door vaak in beweging te komen, veel buiten te zijn: tuinieren, fietsen wandelen, sporten, ervaar de koesteringen van het daglicht en de natuur. Wist je dat stress je extra vatbaar maakt voor infecties? Stress onderdrukt het immuunsysteem. Dus neem bewust je rust en ontspan: het maakt je sterker. Contacten met vrienden en vriendinnen, met buren en familie – virtueel of fysiek – zijn echte stressbuffers. Gehoord en gezien worden is ook een vorm van bescherming! 

Als extra ondersteuning zorg je dat je uitgerust bent voor je gevaccineerd wordt. Een afspraak op vrijdagmiddag na een pittige werkweek is niet zo’n goed moment. Ik raad mijn cliënten aan om een week tevoren te beginnen met een extra dosis vitamine C in te nemen of een dubbele dosis multivitaminen. En een paar avonden van te voren vroeg naar bed. Ook nadat je bent gevaccineerd, doe je het rustig aan. Covid is een heftig virus, de vaccinatiestoffen zijn ook niet misselijk en brengen een reactie van je immuunsysteem op gang. Deze wil je zo mild mogelijk houden dus geeft je lichaam de tijd, de energie en voedingsstoffen om te herstellen.  

Over Beata Bosma

Als orthomoleculair therapeut deel ik kennis mensen om hun eigen gezondheid te optimaliseren. Een gezond mens staat energiek en positief in het leven en kan flexibel reageren op veranderingen. Mijn adviezen gaan over voeding, bewegen, leefstijl en zijn voor dagelijks gebruik.

Inspirerende artikelen

Gerelateerde artikelen

Mind the body

Mind the body

Alle vervelende lichamelijke ongemakken beginnen met kleine ongeregeldheden. Als je een ongemakje niet een chronische klacht wil laten worden, moet je iets veranderen. Maar hoe kun je veranderen zonder weerstand ?

Lees meer
Oerprikkel tegen de stress

Oerprikkel tegen de stress

Door een ‘oerstressprikkel’ schiet je helemaal in de stress. Niet een beetje, niet chronisch maar klap boem: een ultrasnelle instinctieve vecht- vluchtreactie. Het verschil: je lichaam weet precies hoe dit op te lossen!

Lees meer
Ritme, ritme, ritme

Ritme, ritme, ritme

Ritme is essentieel voor ons welbevinden. Ben je uit ritme geraakt, wil je af van het niet op gang kunnen komen ’s morgens en het steeds maar later wakker worden? Met wat kleine aanpassingen is dit gemakkelijk te herstellen en in het belang van je gezondheid, nachtrust, immuunsysteem.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin