Home » Blog » Leefstijl » Mind the body

Mind the body

door | 20 jan, 2021 | Leefstijl

Wat we zien is de buitenkant, terwijl de binnenkant zoveel interessanter is, daar gebeurt zoveel waar we gewoonlijk niet bij stil staan. Behalve natuurlijk als we er last van krijgen. Over onze PHPD-tjes*  doen we doorgaans wat lacherig en klagerig. Zoiets als: ach ja, hoort bij de leeftijd, gaat wel weer over, heb jij dat nu ook hahaha… , als je overal aandacht aan moet besteden…

Alle vervelende ongemakken, chronische klachten beginnen met kleine ongeregeldheden. Die kleine ongeregeldheden merk je terloops op, negeer je, onderdruk je uiteindelijk door een pijnstiller of je gaat een tijdje pijnvermijdend gedrag vertonen. In sommige gevallen lost het zich vanzelf op, duurt het langer dan komt de vraag hoe je je PDPH-tjes constructief je lichaam uit kunt sturen zodat ze verdwijnen.

Essentieel is om te beginnen met ze aandacht te  geven. Niet zozeer met de bedoeling om ze te laten groeien. Wat aandacht krijgt, groeit nu eerder in een ‘bewust worden van’. Dat is veel lastiger dan je denkt, want we negeren het liever dan dat we ze onderkennen. We willen geen gedoe en al helemaal niet als dat consequenties heeft voor onze manier van leven, eten of bewegen. Want veranderen is beangstigend. Of het nu om kleine of grote veranderingen gaat, de angst voor verandering ligt diep geworteld in de fysiologie van onze hersenen. Tijdens onze evolutie heeft dit mechanisme zich gevormd. Een verandering kon levensbedreigend zijn (een slang door het gras, gesnuif van een wild dier tijdens de jacht) het activeerde meteen ons overlevingssysteem en zette het lichaam aan tot actie: vechten of vluchten. Ons overlevingssysteem wordt aangestuurd door de amygdala die zich in de middenhersenen bevindt. De amygdala slaat nog steeds aan als we in een gevaarlijke situatie terechtkomen. We handelen dan instinctief, zonder te denken en realiseren ons pas achteraf wat er gebeurde.

Het probleem met de amygdala is alleen dat die alarm slaat bij elke verandering die van onze gebruikelijke, veilige routine afwijkt. Als je een verandering wilt, maar je voelt een blokkade, dan ligt waarschijnlijk de amygdala dwars. Ons verstand wil wel, maar de verandering wordt geblokkeerd door een zekere angst. De hersenen zijn zo ontworpen dat elke nieuwe uitdaging, of het nu een andere baan is of een voornemen om drie keer per week te gaan sporten: de amygdala zet het lichaam op scherp en beperkt ons denken en ondermijnt onze goede voornemens.

Het is daarom dat we kleine ongemakken niet onder ogen zien. Dat is jammer. Kleine ongemakken vragen kleine veranderingen en die zijn veel gemakkelijker te realiseren dan grote. We kunnen veranderingen zo minimaliseren dat ze geen verzet oproepen maar enkel vertrouwen. Hiermee sluipen we op onze tenen langs de amygdala die nu geen alarm slaat. Door heel kleine stapjes te zetten beginnen je hersenen ‘software’ te ontwikkelen voor de veranderingen die je wilt aanbrengen. Nieuwe zenuwpaden worden aangelegd om nieuwe gewoontes aan te nemen. Weerstand tegen verandering krijgt nu geen kans, als je maar heel kleine stapjes neemt. Door veel kleine stapjes krijg je vertrouwen in jezelf, in je lichaam, in verbetering zonder weerstand.

En welke stapjes je kunt nemen ter verbetering: vraag dat uw orthomoleculair therapeut !

 

*PHPD (pijntje hier, pijntje daar)

Over Beata Bosma

Als orthomoleculair therapeut deel ik kennis mensen om hun eigen gezondheid te optimaliseren. Een gezond mens staat energiek en positief in het leven en kan flexibel reageren op veranderingen. Mijn adviezen gaan over voeding, bewegen, leefstijl en zijn voor dagelijks gebruik.

Inspirerende artikelen

Gerelateerde artikelen

Hoe te herstellen na Covid-19

Hoe te herstellen na Covid-19

Een immuunsysteem op oorlogssterkte gebruikt al je energie. De strijd is gestreden, je bent er als overwinnaar uitgekomen. Nu is de schade pas goed zichtbaar. Je voelt je slap, moe, uitgeput, leeg.

Lees meer
Ritme, ritme, ritme

Ritme, ritme, ritme

Ritme is essentieel voor ons welbevinden. Ben je uit ritme geraakt, wil je af van het niet op gang kunnen komen ’s morgens en het steeds maar later wakker worden? Met wat kleine aanpassingen is dit gemakkelijk te herstellen en in het belang van je gezondheid, nachtrust, immuunsysteem.

Lees meer
Oerprikkel tegen de stress

Oerprikkel tegen de stress

Door een ‘oerstressprikkel’ schiet je helemaal in de stress. Niet een beetje, niet chronisch maar klap boem: een ultrasnelle instinctieve vecht- vluchtreactie. Het verschil: je lichaam weet precies hoe dit op te lossen!

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin