Home » Blog » geen categorie » Oerprikkel tegen de stress

Oerprikkel tegen de stress

door | 18 jan, 2021 | Leefstijl

Oerprikkel tegen de stress

Stress is een van de dingen dat ons immuunsysteem ondermijnt. Je kunt het je zo voorstellen: ons stresssysteem is ontwikkeld tijdens onze evolutie naar de mens die wij nu zijn. Ons stresssysteem is gekoppeld aan het oudste stukje hersenen: het reptielbrein. Wij hebben dus eenzelfde stressmechanisme als een schildpad en daar moeten wij het in onze wereld maar mee doen.

Wat houdt ons stresssysteem in? Eigenlijk heel simpel: we ervaren of vermoeden ergens gevaar, we maken adrenaline aan en dat maakt ons alert. Ons hart gaat sneller kloppen, onze zintuigen staan op scherp, onze spierkracht neemt toe, kortom we komen in de vecht- of vluchtmodes. Of we timmeren erop los of we rennen de benen uit ons lijf of we verliezen alle energie en verstijven. Wat dat betreft mogen wij blij zijn met een stressreactie: het zet ons op scherp, we krijgen kortstondig extra veel kracht en kunnen daarmee het gevaar aan of ontlopen. En als het gevaar is geweken, we zijn ontsnapt, de vijand is afgedropen komt ons systeem automatisch weer tot rust. De energie die ons lichaam vrijmaakte om het gevaar het hoofd te bieden, is verbruikt. Dit is een puur lichamelijke reactie die bij elke stresssituatie optreedt.

Dus ook bij psychische stress of wanneer je je zorgen maakt, je voor je tentamens zit, je een sollicitatiegesprek hebt. Het zet je lichaam op scherp! Alleen, de energie die vrijgemaakt wordt, vindt minder gemakkelijk een uitweg. Je lichaam raakt zijn energie niet kwijt door te bewegen, de stressreactie kan zich veel minder gemakkelijk oplossen en de kans is groot dat de stress in je lichaam voelbaar blijft. Uiteindelijk is er sprake van chronische stress.

Chronische stress zeurt constant op de achtergrond. Door beweging, sporten, vakantie kan het verminderen maar als er niets verandert aan de situatie plopt het zo weer tevoorschijn.

Het lichaam bestoken met een oerstressprikkel is een andere manier om de (chronische stress) te reduceren. Door een oerstressprikkel schiet je helemaal in de stress. Niet zo’n beetje, niet chronisch maar klap-boem: een instinctieve vecht- vlucht, vriesreactie.

Verre voorouders maakten heel wat oerstress mee. Zij kregen ervaring in het trosteren van gevaar en hebben die ervaring doorgegeven aan latere generaties. Je lichaam weet van nature hoe te reageren op oerstress. Bij een oerstressprikkel kun je denken aan het lopen over een smalle richel langs een afgrond, een koude rivier doorwaden, honger hebben en je kunt niets te eten kunt vinden, extreme hitte waarbij de waterput is opgedroogd, verdwalen in een zandstorm…

Je lichaam staat op scherp en je focust je automatisch zo goed dat je niet in de afgrond kukelt, de koude rivier trotseert, honger en dorst kunt verdragen en de weg naar huis weer vindt. Je hebt de stress, die de situatie gaf, overleefd en het stresssysteem komt weer tot rust. Hè, hè, pffff, totale ontspanning.

Nu maakt het ons lichaam niet uit of we stress krijgen van een wild dier dat ons wil aanvallen, een ruzie met een vriend, een dreigend ontslag of … Het wordt op dezelfde manier opgelost.

Het lichaam maakt geen onderscheid tussen acute en chronische stress. Bij het oplossen van een oerstressprikkel verdwijnt álle stress uit het lichaam. Dus haalt je lichaam uit de relaxstand en geef het een herkenbare oerstressprikkel!

En welke oerprikkel hebben we nu tot ons beschikking? Iets dat te maken heeft met superfocus, alert zijn en met beweging. Dat kan voor de een mountainbiken zijn over een rul duinpad, voor de ander het rennen van een halve marathon, een saunabezoek met afwissend  hitte en kou….

Ik heb een oerstressprikkel ervaren tijdens een koude training à la Wim Hof: twee minuten in een ijsbad. Geen pretje op dat moment maar daarna merk je pas goed, hoeveel stress er in je lijf zat en hoe complete ontspanning voelt. Tegenwoordig houd ik het bij dagelijks koud, echt ijskoud af te douchen. Het vraagt wel een duidelijke focus en twee minuten vind ik wel erg lang, dat haal ik niet zo vaak. Maar ik moet van mezelf blijven staan totdat ik mijn adem goed onder controle heb en ik kan je zeggen: het werkt, ik word er vrolijk van. Dat komt natuurlijk van de oxytocine (het knuffelhormoon) want dat maakt je lichaam ook aan bij stress.

Stress op zich is niet erg: daar worden we alleen maar alert, sterk en scherp van. We kunnen alleen niet doorlopend op scherp staan. Daarom krijgen we een dosis ontspannende oxytocine cadeau! Top!

Over Beata Bosma

Als orthomoleculair therapeut deel ik kennis mensen om hun eigen gezondheid te optimaliseren. Een gezond mens staat energiek en positief in het leven en kan flexibel reageren op veranderingen. Mijn adviezen gaan over voeding, bewegen, leefstijl en zijn voor dagelijks gebruik.

Inspirerende artikelen

Gerelateerde artikelen

Bereid je voor op een vaccinatie

Bereid je voor op een vaccinatie

Niet iedereen die gevaccineerd wordt, maakt een gelijke hoeveelheid of voldoende antistoffen aan als reactie op de vaccinatie. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Gelukkig kun je het wel beïnvloeden.

Lees meer
Hoe te herstellen na Covid-19

Hoe te herstellen na Covid-19

Een immuunsysteem op oorlogssterkte gebruikt al je energie. De strijd is gestreden, je bent er als overwinnaar uitgekomen. Nu is de schade pas goed zichtbaar. Je voelt je slap, moe, uitgeput, leeg.

Lees meer
Mind the body

Mind the body

Alle vervelende lichamelijke ongemakken beginnen met kleine ongeregeldheden. Als je een ongemakje niet een chronische klacht wil laten worden, moet je iets veranderen. Maar hoe kun je veranderen zonder weerstand ?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin