Home » Blog » Leefstijl » Ritme, ritme, ritme

Ritme, ritme, ritme

door | 20 jan, 2021 | Leefstijl

De mens gedijt op ritme. Rust, reinheid, regelmaat, het klinkt ouderwets. Dat is niet, maar het heeft wel een verleden. Florence Nightingale (1820-1910), grondlegger van de moderne verpleegkunde, beschouwde dit als basis voor een algehele goede gezondheid. En niet verwonderlijk, want heel de natuur volgt een ritme. De ritme van de seizoenen, eb en vloed, dag en nacht, van actie en rust, waken en slapen…

Ons dagelijkse ritme wordt geleid door de hoeveelheid licht dat we met onze ogen opvangen. Achter onze ogen zit de groep zenuwcellen die onze biologische klok vormen en ons innerlijk timingsysteem aansturen. Die groep zenuwcellen  bevat alle informatie die nodig is om de dagelijkse gang van zaken in ons lichaam aan te sturen. Onze innerlijke klok kan zo synchroon lopen met dag en nacht. Elke cel in ons lichaam volgt een dagelijks ritme. Alle organen hebben hun eigen ritme en zijn het ene moment actiever dan het andere. Lichaamstemperatuur schommelt ritmisch, evenals onze hormoonhuishouding. Onze spijsvertering ligt ’s nachts stil, het immuunsysteem is dan actief: het immuunsysteem maakt een rondgang door het lichaam, voert reparaties uit en ruimt dode cellen op. De lever, die overdag hoofdverantwoordelijk is voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel, heeft  ’s nachts als taak het lichaam te ontgiften. Als je dit weet, besef je dat bijvoorbeeld een late maaltijden niet goed verteerd kan worden. Je slaapt dan onrustiger en slecht slapen is een echte  dikmaker.

Hoe moe we ook zijn, we vallen niet zomaar in slaap. Onze biologische klok is bepalend voor ons vermogen om in slaap te vallen en luisteren we daar niet naar, dan raken we ‘over onze slaap heen’. Die ontregeling merken we als we door verschillende tijdszones reizen.Onze innerlijke klok en de sociale tijd op onze bestemming sluiten niet lekker op elkaar aan en dat geeft vaak slaapproblemen. We hebben trek op de vreemdste momenten en zijn uit balans. We zijn dan wel ‘geland’ maar onze organen hebben zich nog niet aangepast. Als je een korte tijd in een andere tijdszone verblijft, kun je het beste zoveel mogelijk in je oude ritme blijven leven. Je eet op uren die je gewend bent en je dempt het daglicht door het dragen van een zonnebril. Het biologische ritme van je lichaam wordt hierdoor iets minder verstoord.

Daglicht is veel sterker dan kunstlicht. Om goed in ritme te blijven, is het belangrijk om dagelijks een paar uur buiten te zijn. Als je te weinig buiten komt, krijgen je zenuwcellen te zwakke lichtimpulsen en daarmee raakt ons hele systeem in de war. Dit merk je ook als je ouder wordt. Veel ouderen slapen slecht. Dat heeft meer te maken met het vele binnenzitten dan met hun leeftijd. Door gebrek aan daglicht wordt het ritme van dag- en nacht doorbroken, vallen mensen overdag in slaap en raken lichaamssystemen hopeloos in de war. Dan weet het immuunsysteem niet meer wanneer het actief moet worden en produceert je lichaam op de vreemdste momenten spijsverteringssappen en wil je eten.

Ritme is essentieel voor ons welbevinden, dat wist Florence Nightingale al.  Ben je uit je ritme geraakt,  kun je  ’s morgens niet op gang komen en word je almaar later wakker?  Ga dan elke dag na het ontwaken buiten een wandeling maken. Zonder zonnebril zodat je zenuwcellen merken dat het dag is. Het hoeft echt geen stralend weer te zijn, ook op een bewolkte dag is er buiten  tien keer meer lichtkracht dan binnenshuis. Je zult het merken aan je energie. Voor een goede nachtrust zorg je ’s avonds voor minder licht in huis. Je krijgt dan vanzelf slaap. Ook goed voor je weerstand!

Over Beata Bosma

Als orthomoleculair therapeut deel ik kennis mensen om hun eigen gezondheid te optimaliseren. Een gezond mens staat energiek en positief in het leven en kan flexibel reageren op veranderingen. Mijn adviezen gaan over voeding, bewegen, leefstijl en zijn voor dagelijks gebruik.

Inspirerende artikelen

Gerelateerde artikelen

Mind the body

Mind the body

Alle vervelende lichamelijke ongemakken beginnen met kleine ongeregeldheden. Als je een ongemakje niet een chronische klacht wil laten worden, moet je iets veranderen. Maar hoe kun je veranderen zonder weerstand ?

Lees meer
Bereid je voor op een vaccinatie

Bereid je voor op een vaccinatie

Niet iedereen die gevaccineerd wordt, maakt een gelijke hoeveelheid of voldoende antistoffen aan als reactie op de vaccinatie. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Gelukkig kun je het wel beïnvloeden.

Lees meer
Oerprikkel tegen de stress

Oerprikkel tegen de stress

Door een ‘oerstressprikkel’ schiet je helemaal in de stress. Niet een beetje, niet chronisch maar klap boem: een ultrasnelle instinctieve vecht- vluchtreactie. Het verschil: je lichaam weet precies hoe dit op te lossen!

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin